وهابیان با استدلال به آیات زیر ، ادعا می کنند که مردگان نمی شنوند:
فَإِنَّكَ لاَ تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلاَ تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَآءَ إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ (۵۲/روم)
تو نمیتوانى مردگان را شنوا سازى و آواز خود را به گوش كرانى كه از تو روى میگردانند برسانى.
وما يَسْتَوِى الْأَحْيَآءُ وَلاَ الْأَمْوَاتُ إِنَّ اللّهَ يُسْمِعُ مَن يَشَآءُ وَما أَنتَ بِمُسْمِعٍ مَن فِي الْقُبُورِ(۲۲/فاطر)
و زندگان و مردگان برابر نيستند.خداوند صدا را به (گوش) هر کس بخواهد میرساند ، و تو نيستی که صدای خود را به کسانی که در قبرند میرسانی.
پاسخ شیعه با استناد به قرآن و منابع قابل قبول وهابیون:
اولا: اهل بیت علیهم السلام و اکثر امامزاده ها شهید هستند و مشمول این آیات نیستند:
ولَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِنْ لَا تَشْعُرُونَ
(بقره/154)
و به کسانی که در راه خدا کشته میشوند ، مرده نگویید بلکه زنده هستند ولی شما نمی فهمید.
ولَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.
(آل عمران/169)
شهدا نه تنها زنده اند، بلكه قرآن مي فرمايد:
فرحين بما آتاهم اللّه من فضله.
(آل عمران/170)
آنها به خاطر نعمت هايی كه خداوند به آنها داده است ، خوشحالند.
سبکی از علمای بزرگ اهل تسنن میگوید :
حیات انبیا و شهدا در آخرت ، شبیه حیات ایشان در دنیا است.
قال الإمام السبكي حياة الأنبياء والشهداء كحياتهم في الدنيا
السیرة الحلبیة - ج 2 ص 432
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3747_السيرة-الحلبية-الحلبي-ج-٢/الصفحة_430#top
ثانیا: در قرآن ، آیاتی دال بر توانایی شنیدن مردگان وجود دارد:
فأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِي دَارِهِمْ جَاثِمِينَ فَتَوَلَّى عَنْهُمْ وَقَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَةَ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمْ وَلَكِنْ لَا تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ.(أعراف/78 و 79)
آنگاه زمينلرزه آنان را فرو گرفت و در خانه هايشان از پا درآمدند پس [صالح] از ايشان روى برتافت و گفت اى قوم من به راستى من پيام پروردگارم را به شما رساندم و خير شما را خواستم ولى شما خيرخواهان و نصيحتگران را دوست نمیداريد.
وسْئَلْ مَنْ أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ مِنْ رُسُلِنا أَجَعَلْنا مِنْ دُونِ الرَّحْمنِ آلِهَةً يُعْبَدُونَ.(زخرف/45)
از پيامبران ما كه پيش از تو فرستاده ايم بپرس: آيا جز خداى رحمان ، خدايان ديگرى را براى پرستش آنها قرار داده بوديم؟
ولَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ فَلا تَكُنْ في مِرْيَةٍ مِنْ لِقائِهِ وَجَعَلْناهُ هُدىً لِبَني إِسْرائيلَ(سجده/23)
هرآينه به موسى كتاب داديم پس از ديدار کردن با او در ترديد مباش . و آن کتاب را هدايتگر بنى اسرائيل قرار داديم.
ثالثا: نبی مکرم صلی الله علیه و آله درباره ی کشتگان بدر فرمودند:
ما أنتم أسمع لما أقول منهم!
شماها شنواتر از آنها به آنچه ميگويم نيستيد.
محمد امین شنقیطی در تفسیرش درباره ی روایت فوق ، مینویسد:
هو نص صحيح صريح في سماع الموتى
این نص صحیح و صریحی است در شنیدن مردگان
أضواء البیان - ج 6 ص 129
http://library.islamweb.net/newlibra..._no=64&ID=1799
رابعا: مسلمین در هنگام خاکسپاری مرده ، به او چیزهایی تلقین میکنند!
قال رسول اللَّهِ صلى الله عليه وسلم لَقِّنُوا مَوْتَاكُمْ لَا إِلَهَ إلا الله...
حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند باید به مردگانتان لا اله الا الله را تلقین کنید.
صحیح مسلم - کتاب الجنائز - باب تلقین الموتی لااله الا الله - ح 916
http://library.islamweb.net/newlibra...k_no=53&ID=375
وقتی مرده را در قبر می گذارند نکیر و منکر به سراغ او آمده و درباره ی اعتقاداتش سؤال میکنند که زندگان جواب آنها را به مرده تلقین می کنند و او می شنود و پاسخ می دهد.
ابن قیّم جوزیه شاگر ارشد ابن تیمیه هم در کتاب الروحش اقرار می کند که تلقین کردن کار عبثی نیست و مردگان می شنوند.
همچنین بسیاری از علمای اهل سنت و وهابیت از بخاری گرفته تا ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب ، قائل به سماع اموات و بودند:
http://www.valiasr-aj.com/fa/page.ph...#_Toc356038012
فلذا می توان گفت که مسلمین درباره ی سماع اموات ، اجماع دارند.
خامسا: در قرآن و سنت ، هیچ آیه و روایتی دال بر نشنیدن مردگان وجود ندارد:
محمد امین شنقیطی در تفسیرش مینویسد:
في سماع الموتى لم يثبت في الكتاب ولا في السنة شيء يخالفها...
چیزی مخالف و مغایر با شنیدن مردگان در کتاب و سنت وجود ندارد!
أضواء البیان - ج 6 ص 129
http://library.islamweb.net/newlibr..._no=64&ID=1799
وی در ادامه با ادله ی محکم ، شنیدن مردگان را اثبات میکند.
یا هو یا من لاهو الا هو
جوان فروم...برچسب : نویسنده : حمید قلی خانی javanforum بازدید : 244