خورشید هدایت

تعرفه تبلیغات در سایت

آخرین مطالب

آرشیو مطالب

امکانات وب

قديمي 2 روز پيش   #

ناقد

عضو ثابت

 

تاريخ ثبت نام: May 2013

پاسخ‌ها: 3,082

ج: خورشید هدایت


وجود ذی جود پیامبر اکرم ابعاد مختلفی دارد. از جنبه عرفانی، شخصیت پیامبر در اوج قرار دارد. لذا پیامبر اکرم از نگاه عارفان جایگاه ویژه ای دارد. عرفا از جمله محی الدین عربی قائل به نظریه انسان کامل هستند، در نتیجه جست وجوی انسان کامل و درک مقامات و ویژگی هایش برایشان خیلی مهم است. پیامبر به عنوان قطب اکبر و تجلی اعظم، مصداق اتم و اکمل انسان کامل است، لذا کلیه مراتب عرفانی را پیموده و اسوة العارفین است. او نه فقط اشرف کائنات، که سرآمد همه انبیا و اولیاست:
نام احمد نام جمله انبیاست
چون که صد آمد نود هم پیش ماست

به همین دلیل نخستین سوال شمس تبریزی از مولانا جلال الدین این بود که آیا مقام بایزید بسطامی بالاتر است یا مقام رسول اکرم؟ مولانا بی درنگ گفت خوب معلوم است مقام پیامبر. شمس گفت پس چرا بایزید گفته: سبحانی ما اعظم شأنی، اما پیامبر فرمود ما عرفناک حق معرفتک؟
این سوال مولانا را به فکر فروبرد و دریافت که عالم عرفان، عالمی پیچیده است. البته بعدها با کمک شمس پاسخ سوال را یافت: ظرف وجودی بایزید محدود بود، لذا ادعای کمال کرد، اما ظرف کمال پیامبر نامحدود بود... لذا کمالات و مقامات پیامبر نامتناهی است و عبارت "وارفع درجته" بعد از تشهد نماز ظاهرا اشاره به این مراتب است که حتی در عالم آخرت، رفعت مرتبه و ارتقای مقام پیامبر توقفی ندارد.
عرفا گفته اند "العبودیة جوهرة کنهها الربوبية" و بالاترین افتخار برای پیامبر عبودیت است...

ناقد حاضر نيست  
نویسنده : حمید قلی خانی بازدید : 0 تاريخ : چهارشنبه 15 آذر 1396 ساعت: 11:06
برچسب‌ها :

پر مخاطب ها

خبرنامه

عضویت

نام کاربري :
رمز عبور :