سیرهء علمای اهل تسنن در نقل حقایق و روش برخورد آنها با احادیث

ساخت وبلاگ
#اهل_تسنن_لطفا_تأمل_كنند

سیرهء علمای اهل تسنن در نقل حقایق و روش برخورد آنها با احادیث

(قسمت اول)

علمای اهلسنت از آغاز امرشان تا به امروز شیوه ای را در پیش گرفته اند که به واسطه آن شیوه ،
خواسته اند بر هر آنچه که عقاید و اساس مذهبشان را نابود میکند سرپوش بگذارند...

❗️بقول معروف سری را که درد نمی‌کند را دستمال نبندند❗️

در این پست چند نمونه ساده از بسیاری از نمونه ها خدمت شما عزیزان ارائه می‌شود تا کمی با این سیره علمای اهلسنت آشنا شوید

امام عظیم الشان اهلسنت احمد بن حنبل فتوا داده است كه اگر كسی مشاجرات و درگيری های صحابه را نقل كند ، بايد توسط حاكم وقت مجازات شود و اگر توبه نكرد بايد آن قدر در زندان بماند تا بميرد.

أبو الحسين ابن أبي يعلى (المتوفى: 526هـ) به نقل از احمد بن حنبل آورده است :

و من الحجة الواضحة الثابتة البينة المعروفة ذكر محاسن أصحاب رسول الله كلهم أجمعين والكف عن ذكر مساويهم والخلاف الذي شجر بينهم ... .
لا يجوز لأحد أن يذكر شيئا من مساويهم ولا يطعن على أحد منهم بعيب ولا بنقص فمن فعل ذلك فقد وجب على السلطان تأديبه وعقوبته ليس له أن يعفو عنه بل يعاقبه ويستتيبه فإن تاب قبل منه وإن ثبت عاد عليه بالعقوبة وخلده الحبس حتى يموت أو يتراجع.

نقل کردن خوبی‌های همه اصحاب رسول خدا و پرهيز از نقل بدی‌های ايشان و درگيری‌های ايشان با دليل واضح و آشکار ، ثابت شده است ...جايز نيست کسی چيزی از بدی‌های ايشان را نقل کرده و يا بر کسی از ايشان عيب و نقصی بگيرد ؛ و اگر کسی چنين کرد ، بر سلطان لازم است که او را تاديب و عقوبت کرده و حق بخشيدن وی را ندارد ؛
بلکه بايد او را شکنجه کرده توبه دهند ؛ که اگر توبه کرد از وي پذيرفته می‌شود ؛ اما اگر قبول نکرد دوباره بايد او را شکنجه کرده و حبس ابد نمايند ، تا اينکه بميرد ؛ مگر آنکه از نظر خويش برگردد .

طبقات الحنابلة ج 1 ، ص 30 ، طبع مطبعة السنة المحمدية

شیخ الاسلام اهلسنت ابن تیمیه حرانی نیز در اعترافی که میکنند به طور خلاصه وار مینویسد:

كان من مذاهب أهل السنة الإمساك عما شجر بين الصحابة .

پرهيز از نقل درگيری‌های بين صحابه از مذهب اهل سنت بوده است.

منهاج السنة النبوية ج 4 ، ص 448 ، ناشر: مؤسسة قرطبة
___________

سوال :

⁉️چرا مذهب اهلسنت این است که از نقل درگیری بین اصحاب پرهیز کنند؟

⁉️آیا اگر پرهیز نمیکردند تئوری ای به نام عدالت صحابه وجود داشت؟
_____________

اما کار به اینجا ختم نمیشود و علمای بزرگ و ائمه اهلسنت اعتراف جالبی کرده‌اند :

نووی از قول امام مازری آورده است :

قال المازري : لكنا مأمورون بحسن الظن بالصحابة - رضي الله عنهم أجمعين - ونفي كل رذيلة عنهم ، وإذا انسدت طرق تأويلها نسبنا الكذب إلى رواتها

ما مامور به حسن ظن به صحابه و نفی کل رذیلت ها از آنها هستیم و زمانی که حدیثی پیدا کردیم (که موجب اثبات رذیلت برای صحابه شد) اما راه تاویل برای آن روایت وجود نداشت باید به روات روایت نسبت دروغ گویی و کذب بدهیم .

شرح النووي على مسلم ج 12 ص 72 طبع المطبعة المصرية بالأزهر

شرح حال المازري

- ذهبی درباره وی نوشته است :

الشيخ الإمام العلامة البحر المتفنن أبو عبد الله ، محمد بن علي بن عمر بن محمد التميمي المازري المالكي ... وكان بصيرا بعلم الحديث .. هو آخر المتكلمين من شيوخ إفريقية بتحقيق الفقه ، ورتبة الاجتهاد ، ودقة النظر ..

- ابن فرحون درباره وی نوشته است : كان أحد رجال الكمال في وقته في العلم، وإليه كان يُفزع في الفتوى

ابن خلكان نیز نوشته است:

أحد الأعلام المشار إليهم في حفظ الحديث والكلام عليه.

نتیجه گیری:

بله در سیره علما و امامان اهلسنت اگر راوی ، روایتی را نقل کند که به اعتبار صحابه خدشه وارد کند ولو آن روایت صحیح باشد راوی را تضعیف میکنند تا به این صورت روایتش برای عوام مردم مورد قبول واقع نشود.

جوان فروم...
ما را در سایت جوان فروم دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : حمید قلی خانی javanforum بازدید : 242 تاريخ : سه شنبه 12 دی 1396 ساعت: 16:26