ازدواج موقّت چیست ؟
بعضی از ناآگاهان چنان ترسیم زشتی از ازدواج موقّت کرده و می کنند که آن را چیزی مرادف «رسمیّت بخشیدن به فحشا و اباحیگری و آزادی جنسی» می شمرند !
!
اگر این گروه همه از عوام بودند مشکلی نبود ، ولی متأسّفانه بعضی از کسانی که در سلک علمای دینی برادران اهل سنّت هستند نیز ، چنین نسبت هایی روا می دارند ، به یقین تعصّب های شدید مذهبی به آنها اجازه مطالعه کتب طرفداران ازدواج موقّت را نداده است و شاید بعضی حتّی یک خط از کتب شیعه را در این زمینه مطالعه نکرده اند و این بسیار مایه تأسّف است .
ناچار در این مختصر شرایط ازدواج موقّت و تفاوت آن را با ازدواج دائم به روشنی بیان می کنیم ، تا بر همگان اتمام حجّت الهی شود :
ازدواج موقّت در غالب شرایط و احکام همچون ازدواج دائم است :
1 زن و شوهر باید با کمال رضایت و اختیار ، بدون اجبار یکدیگر را به همسری انتخاب کنند .
2 صیغه عقد با لفظ «نکاح» و «ازدواج» یا لفظ «متعه» باید جاری شود و الفاظ دیگر کارساز نیست .
3 اگر زوجه باکره است اجازه ولی لازم است و در غیر باکره لازم نیست .
4 مدّت عقد و مهریّه باید دقیقاً تعیین شود و اگر ذکر مدّت فراموش شود ، به فتوای بسیاری از فقها تبدیل به عقد دائم خواهد شد (و این خود دلیل بر آن است که ماهیّت هر دو نوع از نکاح یکی است و تنها فرق در ذکر مدّت و عدم ذکر آن است) ، (دقّت فرمایید) .
5 پایان مدّت به منزله طلاق است و بلافاصله زن باید عدّه نگه دارد ، (هرگاه آمیزش صورت گرفته باشد) .
6 عدّه عقد دائم سه بارعادت
ماهیانه دیدن است که با دیدن مرحله سوّم عدّه تمام می شود ، ولی عدّه عقد موقّت دوبار بیشتر نیست .
7 فرزندان متولّد شده از عقد موقّت فرزندانی مشروع هستند و تمام احکام فرزند متولّد از عقد دائم را بدون استثنا دارند و از پدر و مادر و برادران و سایر بستگان ارث می برند ، و هیچ تفاوتی در سایر حقوق میان این دو گروه از فرزندان نیست .
فرزندان عقد موقّت ، باید تحت تکفّل پدر ومادر باشند و نفقه وتمام هزینه های آنها همانند فرزندان عقد دائم باید پرداخته شود .
شاید بعضی از شنیدن این سخنان در شگفتی فرو روند ، آنها حق دارند ، زیرا ذهنیّت نادرست و کاملا عوامانه ای درباره عقد موقّت دارند و شاید آن را یک ازدواج قاچاق و نیم بند و خارج از محدوده قوانین و در یک کلمه شبیه زنا می پندارند در حالی که ابداً چنین نیست .
آری تفاوت هایی در میان این دو نوع عقد در مورد دو همسر (زوج و زوجه) وجود دارد . اصولا تعهّدات آنها در برابر یکدیگر بسیار کمتر از عقد دائم است ، زیرا منظور از ازدواج موقّت سهولت امر و نبودن مقرّرات دست و پاگیر بوده ، از جمله :
1 زن در عقد موقّت نفقه و ارث ندارد ، ولی جمعی از فقها گفته اند این در صورتی است که شرط نفقه و ارث نکنند و اگر شرط کنند باید بر طبق آن عمل شود .
2 زن در عقد موقّت آزاد است که کاری در خارج خانه برای
خود انتخاب کند و اجازه همسر برای او شرط نیست مادام که مزاحم حقّ شوهر نباشد ، ولی در عقد دائم بدون توافق این امر جایز نیست .
3 بر مرد لازم نیست شب ها نزد همسر موقّت خود باشد .
با دقّت در شرح احکامی که در بالا گفته شد ، پاسخ بسیاری از پرسش ها و داوری های ظالمانه و شبهات وافتراها داده خواهد شد ، و ذهنیّت های کاذب و نادرست ، در مورد این حکم مقدّس و حکیمانه اسلامی مرتفع می شود ، این حقیقت نیز آشکار است که ازدواج موقّت هیچ نسبتی با زنا و اعمال منافی عفّت ندارد و آنها که این دو را با هم مقایسه می کنند ، به یقین افرادی ناآگاهند که هیچ اطّلاعی از ماهیّت نکاح موقّت و شرایط آن ندارند .
سوء استفاده ها
همیشه سوء استفاده از امور مثبت ، زبان بدگویان را باز می کند و بهانه به دست بهانه جویان می دهد ، تا با استناد به آن بر کارها و برنامه های مثبت بتازند و ضربات خویش را بر آن وارد سازند .
ازدواج موقّت از مصادیق روشن این گونه بحث هاست .
با نهایت تأسّف بعضی از هوسبازان ، ازدواج موقّت را که در اصل برای گشودن گره ضرورت ها و حلّ معضلات مهمّ اجتماعی ، تشریع شده ملعبه خود ساخته و چهره آن را در نظر بی خبران دگرگون ساخته و بهانه ای به دست مخالفان داده که این حکم حکیمانه را به باد انتقاد بگیرند .
ولی سؤال این جاست ، کدام حکم است که روزی از آن سوء
استفاده نشده و کدام سرمایه نفیس است که نااهلان از آن بهره گیری نادرست نکردند ؟ !
اگر روزی قرآن ها را به دروغ و نیرنگ بر سر نیزه کردند تا حکومت ظالمان و خودکامگان را توجیه کنند ، مفهومش این است که قرآن را کنار بگذاریم ؟ !
یا اگر روزی گروهی از منافقان مسجد ضرار را ساختند و پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) دستور ویران کردن یا سوزاندن آن را صادر کرد ، معنایش این است که از مسجد به کلّی کناره گیری کنیم ؟
به هر حال ما اعتراف می کنیم که بعضی ، از این حکم حساب شده اسلامی سوء استفاده کرده اند ، ولی هرگز نمی توان به خاطر جمعی بی نماز ، درِ مسجد را بست یا به خاطر دستمالی قیصریّه ای را آتش زد .
باید راه را بر هوسبازان ببندیم و برای ازدواج موقّت برنامه ریزی صحیحی کنیم .
به خصوص در عصر و زمان ما ، انجام این کار بدون برنامه ریزی دقیق و صحیح امکان پذیر نیست . لازم است جمعی از نخبگان و خبرگان آیین نامه ای کاربردی و اجرایی برای آن بنویسند تا دست شیاطین را از آن قطع کنند و چهره زیبای این حکم حکیمانه را آشکار سازند ، تا راه را بردو گروه ببندند : گروه هوسباز ، و گروه منتقد کینه توز
برچسب : ازدواج موقت در نهج البلاغه,ازدواج موقت در نهاوند,ازدواج موقت اری یا نه,نهاد ازدواج موقت,ازدواج موقت خوب است یا نه, نویسنده : حمید قلی خانی javanforum بازدید : 366